در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک نهفته است .
در ایران مدعیان دموکراسی و حقوق بشر بسیارند
مذهبی و غیر مذهبی .
غربگرا و اسلامگرا
چپگرا و راستگرا
آیا شما هم خود را طرفدار دموکراسی و حقوق بشر میدانید ؟
آیا به هموطنان غیر فارس همان حقوقی را قائل هستید که برای فارسی زبانان؟
از جمله حق تحصیل به زبان مادری ؟
حق مشارکت در حاکمیت برابر با فارسی زبانان چه ؟؟
و حق تعیین سرنوشت چه ؟
تعارف ها را کنار بگذاریم .
دموکراسی فقط و فقط زمانی خوب است که به نفع ما باشد و لا غیر.
در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک حکومت میکند.
آذربایجان مهد پاک ترین ، نجیب ترین ، شریف ترین و آزاد ترین مردمان گیتی
آذربایجان تجلیگاه بابک ، سردار و سالار ملی و صمد بهرنگی ، حیدر عمو اوغلو ، چهرگانی، پیشه وری ، شهریار
آذربایجان سرآغاز ظهور زرتشت
آذربایجان سخن میگوید:
مردم شریف ایران
هموطنان عزیز
از پگاه انقلاب کبیر مشروطیت تا به امروز نیروهای عدالت طلب و آزادیخواه کشورمان کوشیده اند تا آزادی وعدالت را بر جامعه حاکم کنند و یکایک شهروندان ایران را در دستیابی به جمیع حقوق اجتماعی و فردی خود یاری نمایند.
ملت ما در طول تاریخ شاهد استبداد شاهان خودکامه بسیاری بوده است که برای بقای قدرت خود به هرجنایتی دست یازیده اند اما تجربه مکرر نوع بشر این است که ظلم ماندنی نیست.
انقلاب ضد سلطنتی سال 57 گویای این تجربه برای برپایی جمهوریت و مردمسالاری بود.
اکنون اگرچه قریب به ربع قرن ازآن تاریخ پر شکوه وحماسی می گذرد ، اما پرسش اساسی ما این است:
آیا ملت ایران به آرزوهای ملی خود رسیده اند؟!
بیقین شناسایی و تحلیل اشتباهات و ضعفهای گذشته به چراغ راهنمایی ، برای جنبش نوین مردم سالاری ملت ایران تبدیل خواهد گشت.
به نظر می رسد مهمترین دلیل عدم توفیق ما در برقراری نظامی دمکراتیک ، نداشتن تعریفی صریح ازمفهوم دموکراسی و طلب آن به مثابه امری انتزاعی وهمچنین عدم توجه به ضرورتهای عینی مردمسالاری درشکل گیری رویکردهای کلان فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و قومی و مذهبی کشورمان بوده است .
در چنین شرایطی ارایه تصویری واضح از ضروریات مردمسالاری و اوصاف جمهوریت ، می تواند به شناخت بیشتر نیروهای آزادیخواه و دمکرات از همدیگر و اتحاد و همکاری این نیروها در راستای حصول به نظام مطلوب اکثریت در کشور کمک نماید.
ما امضا کنندگان ذیل بعنوان جمعی از پژوهشگران ، اندیشمندان ، نویسندگان ، دانشگاهیان ، شعرا ، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی آذربایجان با حمایت از تلاشهای سایر هموطنان برای ایجاد جبهه فراگیر دمکراسی خواهی ، دیدگاههای خود را در مورد محورهای عمده واهداف اصلی حرکت آزادیخواهانه ملت ایران به شرح زیر اعلام میداریم:
1- نخستین و برترین ضامن تحقق خواسته های ملی ، گذار به سیستمی مردمسالار بر اساس اصول شناخته شده جمهوریهای دموکراتیک و تضمین حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و ضمایم آن می باشد.
2- با توجه به تنوع قومی و وسعت جغرافیایی و نیز سابقه تاریخی کشورمان حرکت به سوی برقراری نظام فدراتیو در ایران ا مری اجتناب ناپذیر است. طی یکصد سال اخیر، وجود اصول مشهوری چون انجمنهای ایالتی و ولایتی و نیز شوراهای اسلامی در قوانین اساسی دوران مشروطه و جمهوری اسلامی گویای ضرورت ایجاد نظام فدرال در ایران است که طی دو سال اخیر نیز تحت عنوان طرح ده ایالتی شدن ایران بنحو فزاینده ای بر اهمیت آن افزوده شده است.
3- تعریف و قانونمند کردن حقوق فرهنگی و اقتصادی و سیاسی شهروندان و برابری آنها در همه زمینه ها ضامن سلامت و پایداری جمهوری است . لذا انتساب به هیچ مرام ، فکر ، نژاد و مذهبی موجب برتری و مشروعیت نیست واز نظر ما تنها منبع مشروعیت رای اکثریت ملت است که از طریق برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک به منصه ظهور می رسد.
4- با نظر به اینکه ایران کشوری کثیرالملله ا ست و در سراسرجغرافیای پهناور آن در طول تاریخ زبانهای شناخته شده پرتکلم و مستقلی چون ترکی ، فارسی ، عربی ، کردی ، ترکمنی وبلوچی رایج بوده است لذا پذیرش سریع و اجرای شفاف اصل بدیهی تحصیل به زبان مادری در همه سطوح تحصیلی امری ضروری می باشد.
5- با توجه به اینکه همه زبانها و لهجه ها ونیز مواریث فرهنگی جزء ثروتهای عظیم معنوی ایران محسوب می گردند لذا ایجاد شرایط مناسب برای بقا و بالندگی همه زبانها و لهجه های رایج در ایران ونیز حفاظت و ترمیم یادگارهای فرهنگی بدون اعمال هر گونه تبعیض از خواسته های ماست .
6- برای تکریم مقام انسانی زن در جامعه - بعنوان نیمی از شهروندان - پذیرش کنوانسیون رفع تبعیض از زنان وملحقات آن ضروری است.
7- برای تداوم و صیانت از دموکراسی ، توسعه پایدار علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در سراسر کشور اجتناب ناپذیر می باشد. ما خواستار حق بهره مندی برابر همگان از امنیت ،آموزش و پرورش ، رسانه های عمومی ، بهداشت ، اشتغال ، مسکن و سایر امکانات رفاهی هستیم.
8- محیط زیست و تنوع زیستی و گنجینه ژنتیکی ایران از مهمترین ثروتهای ملی است . ما خواستار ترمیم خسارات وسیع دهه های اخیر به محیط زیست وصیانت از این ثروت گرانبهای ملی هستیم.
9- از نظر ما محور قرار گرفتن تامین منافع ملی و تنظیم مناسبات هارمونیک در عرصه بین المللی به منظور تقویت دوستی میان ملتها و نیزگسترش صلح جهانی ضامن امنیت و پیشرفت ملی است.
ما معتقد به پیگیری مطالبات از راههای مسالمت آمیز هستیم ، از نظر ما شیوه های مختلف مقاومت مدنی همچون تحصن ، تجمع ، راهپیمایی ، اعتصاب و تقاضا برای برگزاری رفراندوم حق ذاتی ملت برای رسیدن به مطالبات خویش می باشد
معتقد هستیم که حذف یا بی توجهی به هریک از موارد فوق باعث سلب اعتماد گروههای وسیعی از مردم و احیانا جبهه گیری آنان در مقابل همدیگر و نهایتا به هدر رفتن نیروها و به تاخیر افتادن روند رشد جامعه ایران خواهد شد.
امیدورایم کلیه نیروهایی که صادقانه میکوشند تا در رشد وتعالی جامعه سهمی داشته باشند با تحلیل و بررسی واقعبینانه ویژگیها و معضلات جامعه ایران و روند تحولات منطقه و نهایتا ارایه طریق جهت تحقق مسالمت آمیز اهداف فوق در مسیر حرکت مردم ایران راهگشایی کنند.
باشد که در جنبشها و حرکات اجتماعی خویش بتوانیم با داشتن چشم اندازی روشن از دموکراسی و درک صحیح از معضلات جامعه به پی ریزی شالوده کشوری پیشرفته و سرافراز و با شهروندانی آزاد و برابر موفق گردیم.
جمع یاز فعالین سیاسی-مدنی و نویسندگان آذربایجان
7 تیر 1382 برابر با 28 ژوئن 2003
من از کربلا ایرانم ، از خوزستان ، همان خوزستانی که نخل های سر به فک کشیده دارد و نگاهش به کارون بی رمق است ،همان خوزستانی که خرمشهر و ابادانش فقط در هفته دفاع مقدس عزیز میشوند
همان خوزستانی که دز، کرخه و کارون در آن جاری هستن ولی مردمش آب آشامیدنی ندارن ، من صدای مردم خوزستانم، صدای کارون از نفس افتاد، صدای حنجره های غبار گرفته ،صدای دست های لرزان ، اشک های جاری و سفره های خالی ،صدای مردمی هستم که وعده های سیاسون وسوی مدیریت اقتصادیون رخسار زیبایشان را پریشان کرده است....
اقای رئیس جمهور چرا پروژه انتقال آب کارون متوقف نمی شود؟
دلیل افزایش قیمت آب بی کیفیت اهواز چیست؟
ایا شما حاضرید تنها یک جرعه از آب آشامیدنی اهواز را بنوشید ؟
اقای رئیس جمهور آیا وزیران شما حاضرند در مناطقی چون کوت عبدلله، کوی علوی ،حصیر اباد ، کوی رمضان، شکاره ،کانتکس ،ملاشیه، زرگان زویه ،اسیاباد و صد ها نقطه محروم دیگه حتی برای لحظه ای زندگی کند ؟
ایا نباید عرق شرم از رخسارمان بابت محرومیت این مناطق بچکد ؟
اقای احمدی نژاد نرخ واقعی بیکاری در استان خوزستان چقدر است ؟
امار هایی که از خوزستان به شما اعلام میشود واقعیت ندارد ،
چرا با داشتن این همه بیکار غیر بومی ها را بر بومی ها ترجیح میدهند چه میزان از وعده های شما در بخش اشتغال محقق شده است ؟
آیا فرزندان مسئولین درد بیکاری و بی پولی را لمس کرده اند ؟
ظرفيتها و منابع اقتصادي آذربايجان و موانع توسعه آن
اخيراً در رسانههاي گروهي ايران به نقل ازمديركل اكتشاف شركت ملي نفت ايران اعلام شده است كه ميزان ذخاير نفت در دشت مغان حدود 5/2 تا 3 ميليارد بشكه نفت در جا پيشبيني شده است. در مناقصهاي كه براي اكتشاف و توليد ميادين نفت مغان برگزار شده است تا سه هفته ديگر از ميان شركتهاي فرانسوي يا روسي يك شركت برنده خواهد شد و مشاركت با ايران را آغاز خواهد كرد.
همچنين رئيس سازمان صنايع و معادن استان آذربايجانشرقي اعلام كرده است "مجتمع مس سونگون با توليد 150 هزار تن كنسانتره در سال 84 راهاندازي ميشود و… وي در پايان گفت: استان آذربايجانشرقي با داشتن بالغ بر 5/6 ميليارد تن ذخاير در مقام سوم از لحاظ ذخاير معدني كشور ايستاده است و از نظر توليدات معدني نيز با داشتن تعداد 220 معدن فعال و استخراج ساليانه بيش از 8 ميليون تن انواع مواد معدني پنجمين استان غني مواد معدني كشور به شمار ميرود.»
البته معادن عمده ديگري نيز در آذربايجان وجود دارند كه يا در حال بهرهبرداري هستند يا در آستانه بهرهبرداري یامطالعات مقدماتي قرار دارند كه از جمله مهمترين ومعروفترين آنها ميتوان به معادن سرب و روي زنجان، برم زنجان، خاكچيني وكائولن مرند، سنگ تراور تن آذرشهر (منحصر بفرد در دنيا)، سنگ مرمر اروميه، معادن طلاي خاروانا و تكاب، نفيلين سينیت كليبر، معدن دياتوميت ممقان، ذخاير بيپايان شيميايي درياچه اروميه و صدها معدن كوچك و بزرگ ديگر كه هنوز
فعالين ملی – مدنی آذربايجان برای بر چيدن هر نوع تبيض و نابرابری بايد در جبهه های مختلف در برابر شوونيستها ايستادگی و مبارزه کنند. در بعد رسانه ای، فرهنگی، سياسی و اقتصادی بايد رودرروی شوونيستها بياستند.
و با توجه به اينکه در بسياری از بنگاههای اقتصادی اهداف شوونيستی دنبال می شود. و اکثر نام اين بنگاهها دارای بار فرهنگی شوونيستی است، تحريم کالا و خدمات آنها می تواند يک نوع مبارزه منفی از بعد اقتصادی باشد. و در مقابل با خريد و استفاده از کالا و خدمات مراکز اقتصادی که بار فرهنگی آذربايجانی و ترکی دارند. و آنهايی که در آذربايجان موجب اشتغال شده اند. و بازگشت سرمايه به آذربايجان را انجام می دهند . به بنيه اقتصادی آذربايجان کمک کنيم. و حالا با نام و خدمات چند تا از اين بنگاهها آشنا می شويم.
اهميت اقتصاد در حيات ملتها و رقابتهاي اقتصادي در ميان ملتها براي پيشرفت اقتصادي و تسلط بر منابع انرژي، منابع طبيعي، بازارهاي جهاني، ماليه بينالمللي، و رقابتهاي تکنولوژيک ملتها (Techno-nationalism) امروز بر کسي پوشيده نيست تا نيازي به تذکر آن باشد.
افزايش فزاينده احتياجات انساني و تلاش ملتها براي برخوردار شدن از بيشترين امکانات زندگي امروزي، تأمين امنيت ملي از طريق افزايش بودجه ارتشها و تجهيزات پيشرفته نظامي، توسعه فرهنگي و رقابت در عرصه رسانههاي الكترونيكي، تکنولوژي اطلاعات، توليدات علمي، ادبي و ... همگي با توان اقتصادي ملتها ارتباط تنگاتنگي دارند، حتي تحقيقات علمي اعم از بنيادي و يا كاربردي بعنوان مبنايي براي توسعه فرهنگي، سياسي، اقتصادي و ... نيازمند منابع عظيم مالي و اقتصادي است. بطور كلي هر نوع چشم اندازي از توسعه بدون وجود منابع اقتصادي در دسترس غير قابل تصور است.
به همين جهت كشورهايي كه در آن تركيب چند مليتي وجود دارد و به صورتي غير دموكراتيك اداره ميشوند يك ملت، ملل ديگر را تحت سلطه خود قرار داده است، ملت حاكم جهت دوام سلطه خود ضمن انكار هويت ملي ملل تحت سلطه، از نظر اقتصادي نيز امكان توسعه اقتصادي و اتكا به تواناييهاي داخلي براي استقلال ملل تحت سلطه را غير ممكن ميسازد.
زيرا توسعه اقتصادي و برخورداري از سطحي از تواناييهاي اقتصادي و رفاه ملل تحت سلطه، باعث
روشنفکران ایران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(1)
تلاشی برای ریشه یابی علل
عقب ماندگی و عدم توسعه کشور
جامعه در حال گذار ایران در 200 سال اخیر درتعامل و تقابل با غرب توسعه یافته و مدرن ،با تضادها و پارادوکس های بسیاری رو در رو بوده .
رابطه حکومت و جامعه با دین
رابطه بین سنت و مدرنیته
هویت ملی – دینیو هویت جهانی
حقوق زن و مردسالاری
و....
و دموکراسی و ناسیونالیسم
موضوع بحث ما نیز مورد اخیر است
در جوامع غربی بخصوص اروپای دوران رنسانس ، و پس از پایان جنگ های 30 ساله مذهبی ( بین پروتستانها و کاتولیکها ) اروپاییان بسال 1648 میلادی عهدنامه وستفالیا را منعقد نمودند که در آن برخی مسائل بنیادی را تقریبا معین نمودند .
از جمله اینکه حوزه دین را از سیاست و جامعهو مسایل اجتماعی( از جمله اقتصاد و اخلاق و نظم عمومی و ...) جدا نمودند و برای اولین بار به این اشتراک نظر رسیدند که محوریت با مسایل ملی است و تقسیم بندی مرزها نه دینی یا نژادی بلکه ملی خواهد بود و دولت – ملت ها بعنوان بازیگران اصلی صحنه بین الملل مطرح گردیدند و توسعه جوامع غربی نیز اکثرا در بستر دولت –ملت ها ممکن شد.
(دقت شود به این واژه بین الملل که هم اکنون نیز به وفور مورد استفاده قرار میگیرد .)
غرب پذیرفت که محوریت با ملل است و امور اجتماعی و سیاسیو اقتصادی داخلی در چهار چوب دولت ملی و امور خارجی بین ملل مطرح است و مرز بندی هایملی به رسمیت شناخته شدند نه مرز بندی های دینی .
پس از آن و به مرور زمان امپراتوری ها از جمله امپراتوری اتریش مجارستان و عثمانی تدریجا از میان رفتند یا عملا همچون امپراتوری بریتانیا نحوه اداره امور به شکل امپراتوری کنار گذاشته شد .
انعقاد عهدنامه وستفالیا (1648 م) بزرگترین واقعه بین المللی محسوب می گردد .
و اکثر اندیشمندان سال 1648را آغاز روابط بین ملل به شکل واقعی و رسمی میدانند .
بعد از آن بود که جنبش های دموکراتیک در فرانسه (1789)و امریکا (همزمان با استقلالو ایجاد دولت ملی 1776) و کشورهای اسکاندیناوی و دیگر کشورها در چهارچوب دولت – ملت ها به ثمر نشست و توسعه یافت .
آموزش کودکان امروزه درراس تمامی برنامه های اجتماعی – اقتصادی – فرهنگی و حتی سیاسی و نظامی کشورها و دولت های جهان قرار دارد. کودکان بعنوان سرمایه های واقعی یک کشور و بعنوان وارثان اصلی آن سزاوار این همه ارزش دهی میباشند . متاسفانه در برخی از کشورها و زیرسایه برخی از سیاست های نه چندان انسانی وعادلانه، کودکان بواسطه همین طریقه آموزش مورد بمباران های اطلاعاتی غلط و درنتیجه آسیمیله شدن قرار میگیرند. دورنگاه داشتن کودکان ازآموزش زبان مادری خود که تنها درچند کشوربه تعداد انگشتهای یک دست حتی، صورت می پذیرد، شاید ناعادلانه ترین اعمال بی عدالتی در خصوص کودکان آن محدوده باشد .
دبده بان حقوق بشر به خاطر تشدید نقض حقوق اقوام ، زنان ، اقلیت های مذهبی و افزایش اعدام ها و زندانیان سیاسی و سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز ، وضع ایران را ناامید کننده خواند و گفت وضع تبعیض علیه اقوام غیر فارس از جمله آذری ها ( ترکان ایران ) کردها و ... بدتر شده است
در موزه ايران باستان در تهران و موزه لور در قسمت تاريخ ايلام به مجسمه هاي کوچک نوازندگاني با قدمت دوهزاره قبل از ميلاد برمي خوريم که همچون آشيقان ما سرپا ايستاده و ساز خود را برروي سينه نگاه داشته اند.
ترکان دنيا در وسعتي از سيبري تا بالکان عمدتاً در کشورهاي قزاقستان، ازبکستان، قرقيزستان، ترکمنستان، روسيه، چين، جمهوري آذربايجان، افغانستان، ايران، ترکيه و عراق و پراکنده در برخي کشورهاي ديگر زندگي مي کنند.
(فعالين اين جريان در دوره دوم رياست جمهوري احمدي نژاد نه تنها پروژه عبور از رهبر و روحانيت كه پروژه عبور از اسلام و جايگزيني آن با پان فارسيسم را كليد زدند .
اسفنديار رحيم مشاعي از طرف زرتشتيان پارسي تبار هند ساپورت ميشود همچنانكه اردشير جي ريپورتر ميشد وگر نه خنده دار است اگر بگويند كه ميرود مرتاض ببيند.)
كودتاي آن زمان عليه قاجار بود و اين زمان عليه جمهوري اسلامي و نه به نفع دموكراسي بلكه به نفع فاشيسم و ديكتاتوري .
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران (رویکرد استراتژیک)3
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران
(رویکرد استراتژیک)
7-شناخت اينكه وضعيت مشاركت سياسي اقليتهاي قومي در ايران در چه سطح و وضعيتي است، نيازمند يك مطالعه علمي است اما اجمالا” و با يك نگاه سطحي ميتوان مسئله را در دو بعد قانوني و واقعي بيان داشت: در قانون اساسي كشور در اصول متعدد از اقليتهاي قومي نام برده شده است.
آذربايجان را هميشه چشم و چراغ ايران، سر ايران ناميدهاند و مردم آن سرزمين را مردمي پاك، غيرتمند و وطن پرست . دكتر مصدق كه مدتي استانداري آذربايجان را داشت، در توصيف مردم آن ديار در مجلس شوراي ملي گفت:عمري است به آذربايجانيها ارادت دارم. زيرا اين مردمان پاك، واجد تمام صفات خوبند. مردمان وطنپرست، مردمان درست و مردمان مقتدري هستند و بهركاري اقدام كرده اند پيشرفت نمودهاند
مسئله قومیت و حقوق اقوام در ایران، پیشینه ای کمتر از صد سال دارد. تا قبل از شروع قرن فعلی هجری، حقوق اقوام جزو عوامل تعیین کننده سیاست کلی مملکت محسوب نمی شد. تنها با انقلاب مشروطیت و در حد بیشتر، با شروع سلطنت .
پهلوی این مسئله اهمیت پیدا کرد و با رشد روز افزون، تبدیل به یکی از مسائل مهم اجتماعی و سیاسی ایران گشت.
هراس شونیسم فارسگرا از کنگرهی ملیتهای ایران فدرال
هراس شونیسم ایرانی از کنگرهی ملیتهای ایران فدرال
و کنفرانس تمرکززدایی و فدرالیسم- بروکسل!
همانطوریکه مستحضرید در روزهای اول و دوم آپریل کنفرانسی دو روزه در مورد مسالهی حقوق بشر و پروسهی تمرکززدایی و فدرالیسم در ایران، با همکاری سازمانهای ملیتهای بدون نماینده در سازمان ملل(UNPO)، کنگرهی ملیتهای ایران فدرال و همچنین تعدادی از اعضای پارلمان اروپا در بروکسل، با حضور تعدادی از اعضای پارلمان اروپا، سازمانهای مدافع حقوق بشر، شخصیت های سیاسی و اعضای کنگره ملیتهای فدرال ایران برگزار گردید.
مسئله قومیت و حقوق اقوام در ایران، پیشینه ای کمتر از صد سال دارد. تا قبل از شروع قرن فعلی هجری، حقوق اقوام جزو عوامل تعیین کننده سیاست کلی مملکت محسوب نمی شد. تنها با انقلاب مشروطیت و در حد بیشتر، با شروع سلطنت .
پهلوی این مسئله اهمیت پیدا کرد و با رشد روز افزون، تبدیل به یکی از مسائل مهم اجتماعی و سیاسی ایران گشت.
پشتیبانان حقوق اقوام، کمبود حساسیت به این مسئله در دورانهای قبل را مدیون غلبه قوم خیالی [ و گاها واقعی ]پارس و خفه کردن صدای اقوام می دانند، در حالی که مخالفان دامن زدن مسئله حقوق اقوام، آنرا برای امنیت و تمامیت ارضی مملکت، خطرناک می دانند. این نوشته سعی در پیدا کردن ریشه های این مسئله در فرهنگ صد سال اخیر، بخصوص برداشت عمومی از تاریخ ایران دارد، و نتیجه خواهد گرفت که رشد مسئله حقوق اقوام، نتیجه کژبینی و برداشت بد و ناقص از تاریخ ایران و تعلیم غلط و یکبعدی آن در جامعه است.
نوشته شده توسط شامان | لينک ثابت
|پنج شنبه 28 بهمن 1389برچسب:,
|
چرا دفاع از حقوق اقوام و ملل غیر فارس تحمل نمی شود ؟؟؟
نمی دانم چرا دفاع از حقوق اقوام و ملل غیر فارس تحمل نمی شود ؟؟؟
یعنی فاشیسم فارس اینقدر افکار را مسموم کرده ؟؟
البته صد سال فرصت کمی نبود برای فاشیسم فارس
در صد سال اخیر تلاشهای بسیاری صورت گرفت تا فرهنگ و زبان ملل مختلف ایرانی محو گردد .
تا ایران به کشوری با یک زبان و فرهنگ و مذهب تبدیل شود .
تحقیر اقوام و ملل غیر فارس و جوک سازی علیه آنان در رسانه ها و کتابها ، تکذیب و حذف تاریخ آنها در ایران ، تغییر اسامی غیر فارسی مناطق و شهر ها و روستاها ، تاریخ سازی جعلی برای ایران و افتخار بیمارگونه به نژادی که وجود خارجی نداشت ( نژیاد آریا) و همراه با افکار و اعمال نژاد پرستانه ، از جمله پروژه های فاشیسم فارگرا در صدسال اخیر بود .
تاریخ ایران خلاصه می شود به دوره هخامنشی و ساسانی !
پس کو تاریخ ده هزار ساله ؟؟
ما از تاریخ و فرهنگ خود چه می دانیم ؟
از سلجوقیان و خوارزمشاهیان و غزنویان .
از مادها و سومر ها و ایلامیان و هیتی ها و مانناها ؟
این فقر فرهنگی و استبداد زدگی ریشه در سیاستهای ضد انسانی و جاهلانه فاشیسم فارس در صد سال اخیر دارد .
به خود آییم و اگر که میخواهیم توسعه یابیم و جامعه ای آزاد و دموکراتیک و پبشرفته داشته باشیم ، تنگ نظری را کنار گذاشته و نگاهی دوباره به خود و گذشته خود بیافکنیم .